Hagateatern
kurage 3.2.png

Kurage

logga utan bakgrund.jpg

Kurage gör konst utifrån en stark vision där den sceniska idén arbetas fram med hjälp av inbjudna konstnärer. Varje föreställning har sitt unikt specifika uttryck. Spännande scenkonstmöten är ett kärt signum. Vi arbetar konceptuellt och varje föreställning förgrenar sig i olika kringverksamheter på teatern såsom konserter, happenings och föredrag. Kurage föds på nytt i varje projekt vi skapar.
 
Kurage har sedan 2002 fast scen på Hagateatern.  

Följ Kurage på Instagram @scenkonsttrion_kurage

Tidigare uppsättningar av Kurage

slapstick2_webb.jpg

Slappstick och Storhetsvansinne 2018

- En hysteriskt rolig performancefars med total hybris

vag terräng.jpg

Vag terräng
2016

- Kärlek börjar inte med bråk
Vag terräng tog utgångspunkt i Rebecca Alverfors personliga texter baserade på hennes erfarenheter av en destruktiv och våldsam relation. Tillsammans med röster från tre kvinnojourer skapade detta en djup och mångfacetterad bild av detta samhällsproblem. När blir en kärleksyttring en maktdemonstration och vad är egentligen våld?

Vag Terräng var ett visuellt storslaget, interaktivt och gränsöverskridande scenkonstverk som varsamt drabbade publiken. Med musik, konstinstallationer, dans och levande scenkonst berättades historier som skulle kunna vara allas. Föreställningen spelades under 5 veckor i okt/nov på Hagateatern där vuxna och gymnasieelever i grupper á 15 personer fick uppleva Vag Terräng. De fick känna, lyssna, brodera, läsa och inte minst se scenkonst om våld i nära relationer. Tillsammans med Kvinno- och tjejjouren ADA, Finska Kvinnojouren Piilopirtti och Vägen ut! Villa Karin arrangerades två diskussionskvällar. Vag Terräng nominerades även till Scenkonskgalan 2016 i kategorin Årets Katharsis.

runway.jpg

Runway run away


2016

- Kurage gör upp med könsmaktsordningen på catwalken
I Runway Run Away undersökte Kurage könskonstruktioner med modevisningen som estetisk ram. Vi välkomnade publik in till modevisning med allt vad det innebär. Mingel, bubbel, röd matta och fotovägg. Precis som modevisningen var denna performance full av spännande kläder, musik och spektakulärt ljus. Men till skillnad från modellernas stumma poserande fick publiken ta del av personliga berättelser, horribel statistik och feministiska strategier. Runway Run Away var ett skri av vanmakt, ett protestvrål och en jävlar-anamma-lysande spotlight i mörkret. En "skamlös, svettig och underbart rå scenshow" med "outtröttliga vittnesmål om mäns tafsande, tjafsande, tittande och bresande sittande eskalerar till ett glittrande, färgsprakande tjut rakt ut i den ojämlika natten." - Isa, Andersson, GP, 22 maj 2016

Föreställningen spelades endast under fem dagar, site specific på Hey it's Enrico Pallazzo, Sockerbruket, med premiär 10 maj 2016.

men sen då.jpg

Men sen då?


2014

I personliga berättelser mötte vi i föreställningen "...men sen då?" människor som du och jag. Som alla andra. De berättade om maktlöshet och längtan, om döden och om tro. Det personliga uttrycket rymde också den större berättelsen. En berättelse som sökte svar på var vi hamnat. Hur kom vi hit? Hur gick det till? Vad är motkraften mot de som vill utestänga vissa i samhället?

"… men sen då?" var en rapport från ett land som gått vilse. En absurd berättelse om frågor med svåra svar. En eftertänksam knytnäve, en mjuk lavin och en berättelse om en tro på något mer.

Föreställningen var ett undersökande samarbete mellan Teater Kurage och Die Bühne, i regi av Birte Niederhaus, och den hade premiär 7 november 2014.

syntax.jpg

Syntax error
2013

Ett scenkonstverk som korsade internationell estradpoesi med svensk scenkonst och bjöd publiken på poesi som de aldrig förut hört den och skådespeleri som de aldrig innan sett. En angelägen, humoristisk poesipärla om livet, konsten och människan mittemellan.

Teater Kurage bjöd den amerikanska estradpoeten Amy Everhart och den polska dubsteppoeten Weronika Lewandowska till Sverige för att arbeta med ett svenskt team bestående av svenska regissören Johanna Larson (PLAY Teaterkonst), scenografen Johan Rödström (Skogen), ljusdesignern Madde Strandberg samt videokonstnären Robert Eklund. Tillsammans med de svenska skådespelarna Rebecca Alverfors och Charlotta Grimfjord Cederblad arbetade de fram ett verk som frontalkrockar estradpoesi med scen och videokonst. Föreställningen spelades med stor framgång under 5 dagar i april 2013.

lundström.jpg

Drömström och Rundlund
2013

DRÖMSTRÖM har skalbaggar i håret som heter Karl, Lisbet och Rita. RUNDLUND vill gifta sig med sin gammelskvimpande favoritmössa.
Tänk om man fick fylla år varje dag? Tänk om man hade akvariefiskar… i radhus mellan sina revben? Hur är man en gnällspik? Hur är man en ruttenpersikostjärt?
Fråga DRÖMSTRÖM och RUNDLUND. När de tröttnat på vardag så leker dom fram fantastiska världar, hittar på nya ord. Dör för att omedelbart leva på nytt!

Drömström och Rundlund var en föreställning full av humor och poesi som fick liv i en värld av uppfinningar och ljud skapade av en levande trummaskin på scen! Om att vara barnsligt vuxen eller ett vuxligt barn. För barn mellan 5-9 år och deras vuxna.
Pjäsen av Martina Montelius hade premiär på Hagateatern den 1 oktober 2013, regisserade gjorde Johanna Larsson, på scen fanns Rebecca Alverfors, AnnaRuna Kax och Haval Alnazar.

ensam mullvad.jpg

Ensam mullvad på en scen


20

12

- En orientalisk musiksaga
Ensam mullvad på en scen av Ulf Nilsson och Eva Eriksson, i regi av Rebecca Alverfors. För barn 4-8 år. På scen fanns skådespelaren Charlotta Grimfjord Cederblad och musikerna Ahmad Al Khatib och Anna Ottertun. Ljusdesign, kostym och rum av Åsa Holtz.

För första gången ska jag uppträda på skolans vårfest inför alla föräldrar. På en riktig scen med riktiga strålkastare. Nu kan jag inte sova och klumpen i magen blir till en sten. Tänk om jag inte kommer ihåg vad jag ska säga. Om jag bara står och stammar. Kastar alla föräldrar tårtor på mig då? Och vad ska jag ha på mig. Det enda som finns kvar är en mullvadsoverall. Ensam mullvad på en scen är en musiksaga med orientaliska toner om kärlek och mod. Om hur en lillebror kan få en storebror att våga.
Föreställningen hade premiär den 8 oktober 2012 och spelades på Hagateatern hösten 2012 och våren 2013 och på turné våren och hösten 2013